Hvad er en alarmtelefon, og hvorfor er de vigtige?
Alarmtelefonen er et alarmsystem i elevatoren med forbindelse til KONEs kundeservice døgnet rundt. Forbindelsen er vigtig, for at brugeren altid skal kunne komme i kontakt med KONE, hvis elevatoren går i stå, og for at garantere brugernes sikkerhed.
Hvordan fungerer en alarmtelefon?
Alarmtelefonen i elevatoren er koblet til et mobilnet via et modem, og via netværket sluttes nødtelefonen til KONEs kundeservice. På nuværende tidspunkt findes der stadig alarmtelefoner, som er koblet til 2G- og 3G-netværket. Telias ambition er at udfase disse net, og udfasningen af 3G-nettet skal være afsluttet i slutningen af 2023 og 2G-nettet i slutningen af 2025. Når udfasningen er afsluttet, vil alarmtelefoner, som er koblet til 2G- og 3G-netværket, ikke længere fungere.
Hvorfor udfases 2G- og 3G-netværket?
Med nutidens teknologi i både mobiltelefoner og moderne alarmtelefoner kan man foretage dataopkald, hvilket er betydeligt mere energieffektivt end almindelige taleopkald. En anden årsag til afviklingen er, at 4G- og 5G-nettet giver en mere sikker og stabil forbindelse end de ældre net.
Hvad skal jeg gøre?
For at en alarmtelefon, der er koblet til et 2G- eller 3G-netværk, fortsat skal fungere, kan det være nødvendigt med en opgradering for at gøre den kompatibel med 4G-nettet. Vi er lige nu i gang med at gennemgå alle alarmtelefoner hos vores kunder, og gennemgangen foretages i forbindelse med de planlagte servicebesøg.
Har du spørgsmål til din serviceaftale eller alarmtelefon – så kontakt KONEs kundeservice ved at ringe til os på 0771-50 00 00 eller sende os en mail på danmark@kone.com