KONE sætter ambitiøse klimamål og skal være CO2-neutrale i 2030
Pressemeddelelse Publicerede 01-28-2021
KONE har sat ambitiøse mål for at reducere udslip af drivhusgasser frem til år 2030. Som den første i branchen skal KONE være en helt CO2-neutral virksomhed i 2030. KONE’s mål, der er branchens mest ambitiøse, er valideret som videnskabeligt baserede af Science Based Targets-initiative (SBT-i).
I de nye mål for bæredygtighed forpligter KONE sig til at reducere udslippet af drivhusgas fra egen virksomhed med 50 % frem til 2030. Målet er på linje med Parisaftalens ambition om at begrænse den globale opvarmning til 1,5 °C. Desuden har KONE et mål om en 40 % reduktion af udslippet i forbindelse med materialer og energiforbrug til egne produkter.
"At tage fat på klimaforandringerne er vor tids vigtigste udfordring. Hos KONE spiller vi en afgørende rolle for at gøre urbaniseringen mere bæredygtig, og vi tror, at bæredygtige forretningsmetoder er en betingelse for at få succes på langt sigt. Sammen med vores kunder, partnere og leverandører træffer vi nu endnu stærkere foranstaltninger og viser vej i vores branche for at skabe mere bæredygtige bymiljøer", siger Henrik Ehrnrooth, adm. direktør og koncernchef i KONE Corporation.
For at nå målet om en 50 %-reduktion af udslippet af drivhusgasser fra egen virksomhed vil KONE reducere udslippet fra både bilkørsel og anlæg. For at opnå dette fortsætter KONE med at gennemføre en række forskellige foranstaltninger, bl.a. flere hybrid- og elbiler i bilparken samt optimerede ruter ved servicebesøg. Derudover øger KONE købet af vedvarende energi på sine anlæg verden over til 100 % frem til 2030. Ud over de ambitiøse reduktioner af udslippet vil KONE være en CO2-neutral virksomhed i 2030 ved at kompensere for de resterende udslip.
Langt de fleste af KONE’s udslip sker uden for virksomhedens umiddelbare aktiviteter. For at reducere miljøpåvirkningen fra egne produkter med 40 % vil KONE forbedre energieffektiviteten yderligere og øge materialegenbruget.
Derudover gennemfører KONE stærke foranstaltninger overalt i leveringskæden og arbejder sammen med leverandører for at reducere CO2-aftrykket fra drift og fremstilling, øger brugen af bæredygtige materialer og reducerer brugen af farlige stoffer. Ud over at måle disse bidrag gennemfører KONE strenge bæredygtighedsvurderinger af virksomhedens leverandører.
At være førende inden for bæredygtighed har længe været et strategisk mål for KONE. I de seneste år har KONE modtaget tre udmærkelser for sit klima- og bæredygtighedsarbejde med en plads på CDP’s prestigefyldte A List for Climate Change som den eneste virksomhed i branchen, en plads på samme organisations CDP 2019 Supplier Engagement Leaderboard og en 32. plads på Corporate Knights 2020-liste over de 100 mest bæredygtige virksomheder i verden.
For mere information kontakt venligst
Le Sjørup Christiansen, Scandinavian Marketing Manager, tlf.: 22703116, e-mail: le.christiansen@kone.com
Om KONE
KONE er en af verdens førende virksomheder inden for elevator- og rulletrappebranchen. KONEs mission er at forbedre flowet i byerne ved at udvikle og levere løsninger, der gør det muligt for personer at bevæge sig smidigt, sikkert og trygt i og mellem bygninger. KONE leverer branchens førende elevatorer, rulletrapper, automatiske døre og integrerede løsninger. KONEs løsninger og services dækker hele bygningens levetid fra designfase til installation, vedligeholdelse, reparation og modernisering. I 2019 havde KONE en omsætning på 10 mia. euro og næsten 60.000 ansatte ved udgangen af året. KONE’s B-aktier er noteret på NASDAQ OMX Helsinki i Finland. kone.dk