Foreningen kunne så vælge at montere stærkere antenner på taget af elevatorerne eller at opgradere elevatorerne til 4G-nettet. Da både 2G- og 3G-nettet skulle udfases inden for få år, valgte Gripen 1 at satse på fremtiden.
Erik Harlefelt, daværende formand for foreningen, så flere muligheder for at få gavn af opgraderingen:
- Jeg havde tidligere udviklet den app, foreningen brugte, og det var oplagt, at beboerne skulle kunne bruge den samme app til også at få information om elevatorerne og deres drift. Det var ret nemt at tilføje en funktion, så nu er der endnu en ekstra knap i appen, der hedder Elevatorer.
Med elevatorfunktionen i appen kan beboerne se status på elevatorerne, og hvis der er et problem, kan de se, om der er tilkaldt en tekniker fra KONE. Men appen er også et praktisk værktøj i beboernes hverdag. De kan fx bestille elevatorkørsel i appen, så elevatoren er på plads, når de træder ud af deres lejlighed.
Ikke flere uautoriserede kælderbesøg!
- Tidligere havde vi problemer med uvedkommende i kælderrummene. Vi fik hjælp af KONE til at installere elevatorkoder og det afholdt de uvedkommende fra at komme, men det var lidt besværligt for os beboere at skulle indtaste koden, hver gang vi ville i kælderen. Nu kan vi i stedet klikke på en knap i appen og komme ned i kælderen uden at skulle indtaste en kode, og det har været meget populært, fortæller Erik.
I sit arbejde med appen har Erik haft tæt kontakt med det lokale KONE-team i Örebro.
- Hos KONE sætter jeg pris på, at de er på forkant med tingene, men også at de er meget lydhøre. Vi har haft en god dialog med det lokale team og fået al den hjælp, vi har haft brug for. Jeg anbefaler virkelig andre ejer- og boligforeninger med KONE-elevatorer at kontakte deres lokale KONE-repræsentant og diskutere de løsninger, der kan udvikles med de opdaterede og opkoblede elevatorer.